[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Shogo: Mobile Armor Division
Teksti ja kuvat: Joni Halme <halmej@saunalahti.fi>
Laitteisto: Erkki Vaaja <erkki.vaaja@satabaana.net>

Hyperion Entertainment ei todellakaan lepää laakereillaan, vaan he vääntävät rankasti koodia Amigalle. Kaksi 3D-peliä on jo portattu, ja uusia on tulossa. Warp3D:täkin kehitetään. Heretic II oli loistopeli, enkä uskonut, että he pystyisivät parempaan, mutta olin väärässä. Shogo: Mobile Armor Division löi minut ällikällä.

Peli tuli isossa mutta todella kevyessä paketissa. Etupuoli tuo ensimmäisenä mieleen vanhat A500-pelit. Takakannesta löytyy sitten hienoja ruutukaappauksia ja vähän tietoa pelistä. Kaappaukset eivät kumminkaan taida olla Amiga-versiosta. Amigan logo löytyy myös kannesta. Tarkemmin katsottuna alta löytyi Macin logo. Paketti oli tehty Mac- ja Linux-versioille, ja Amigan tarra oli vain lätkäisty päälle. Sisältä löytyy CD perinteisessä paperitaskussa ja harmaasävyinen ohjekirja Amiga-versiolle englanniksi ja saksaksi. Ohjekirjassa on tekstit vuorotellen saksaksi ja englanniksi, mikä käy välillä hieman sekavaksi, mutta se on varmasti halvempaa kuin tehdä englannin kielelle omat sivut.

Ensimmäiseltä sivulta löytyy laitevaatimukset Amigalle ja myös AmigaOnelle. Tiivistettynä tarvitaan joko BlizzardPPC160 tai CyberStormPPC. Jos käytät BlizzardPPC:tä, on Permedia2-3D-näytönohjain (BlizzardVisionPPC) pakollinen. Muistia tarvitaan reilusti. Peli pyörii 64 megalla, mutta parempi olisi jos muistia löytyy ainakin 80 Mt. Asennus on tuttuun Hyperion-tyyliin todella tasokas. Asennuksen aikana ilmeni kaksi virhettä purun yhteydessä, mutta asennusohjelma ei tästä välittänyt, vaan jatkoi asennusta. Asennus kesti 40x-rompulta UWSCSI-kovalevylle 060/PPC-koneella 23 minuuttia, kun asennettiin myös 100 Mt:n elokuvat. Lopussa sinulta kysytään koneen asetuksia. Me valitsimme luonnollisesti "060/PPC200 and Loads of memory" :).

Shogossa on ominaisuus, josta pidän paljon ja jota yleensä kikkaillaan muille 3D-peleille MUI-virityksin. Kyseessä on todella tyylikäs Launcher, jonka avulla voit muokata kaikkia asetuksia, käynnistää Multiplayer Wizardin yms. Pelin voi myös käynnistää ilman Launcheria. Ensimmäiseltä sivulta valitsimme CVisionPPC:n minigl renderer ja 640x480-tarkkuuden. Shogo tukee AHI:a, joten Delfina Lite pääsee kunniaan. Launcheriin on myös saatavana päivitys (Aminet, 34 kt). Launcher sisältää asetuksia enemmän kuin laki sallii, ja niille jotka haluavat kaikki irti koneestaan ja pelistä, löytyy säätimiä joka lähtöön. Meille tärkeimmät asetukset olivat vaihto DMA:sta AHI:in. Ellet käytä äänikorttia, käytä ehdottomasti DMA:ta. Näin saat lisää prosessoriaikaa pelille. Memory-asetuksista laitoimme kaikki cachet maksimiin, koska muistia löytyy 128 Mt.

Sitten launch, ja peli käynnistyy perinteisillä alkudemoilla. Ensin Monolith, sitten Hyperion ja sitten itse pelin alkudemo. Tässä vaiheessa olin kuolla nauruun. Ei itse demossa mitään vikaa, mutta se musiikki... Ensimmäisenä mieleeni tuli Pokemonit. Pelihän käyttää paljon manga-tyylistä grafiikkaa, mutta musiikkikin oli kuin suoraan japanilaisesta piirretystä. Tämähän on siis tietenkin makukysymys, mutta minulta tunnelma läsähti siihen. Shogon inspiraationa ovat olleet paitsi muut vastaavat 3D-pelit, myös erityisesti japanilainen manga ja anime, mikä näkyy varsinkin pelihahmoissa ja juonenkulussa, joten musiikit ovat luonnollisesti samaa tyylilajia.

Sitten pääsimmekin alkuvalikkoon. Ihmettelimme, kun valikotkin tahmasivat tarpeettomasti ja taustan animaatio oli tahmeaa. Menimme display optioneihin, ja vaikka Launcherissa määrittelimme MiniGL-renderoinnin, oli software-renderointi päällä. Vaihdoimme sen ja samalla säädimme muitakin asetuksia sopivammiksi. Kun säädöt oli tehty, pääsimme pelaamaan. Kone ruksutti pitemmän aikaa. Lataus kestää melko pitkään nopeallakin kovalevyllä, jos olet säätänyt kaiken ladattavaksi muistiin. Sitten iski ohraleipä. Peli ei käynnistynytkään, vaan kone jämähti siihen. Hammasta purren ryhdyimme vikaa etsimään. Muutaman tunnin metsästyksen jälkeen vika löytyikin: WarpOS:n warp.libraryn versio ei kelvannut. Käytetty versio 5.1 ei kelvannut, ja jouduimme vaihtamaan versioon 4.0. En silti sano, etteikö peli toimisi versiolla 5.1, vaan epäilen että vika oli koneessa.

Pääsimme kuitenkin viimein peliin. Mitäs nyt? Peli tahmasi luvattoman paljon - niin paljon, ettei peliä voinut pelata. Ja taas vikaa metsästämään. Aloitimme Launcherista selkeästi yksitellen optioita poistamalla, ja syyllinen löytyi kuin löytyikin: AHI-äänet. Vaihtamalla DMA-ääniin peli alkoi toimia kuten pitääkin eli nopeasti. Tämä on silti kummallista, sillä olimme kokeilleet Shogon demoa, ja siinä AHI-äänillä peli pyöri silti sulavasti. Taas pientä pähkäilyä, ja vika löytyi AHI:n asetuksista. Määrätylle AHI-yksikölle oli laitettu liikaa hertsejä, ja se aiheutti tahmausta. Tiputimme hertsit 22000:een, ja sitten alkoi pelittää AHI:nkin kanssa. Shogoon on jo ehtinyt ilmestyä päivitys (Hyperion, 1,1 Mt), joka lisää puuttuvia ääniä.

CD-audiokaan ei säväytä. Raitoja on vain kuusi, ja kun olet nauttinut Napalmin tai Genetic Speciesin musiikeista, ovat Shogon musiikit pahasti keskeneräisen kuuloisia vanutuksia. Suurin osa musiikeista on tylsää, mitäänsanomatonta, maitoa vässykkäjumputusta. Totean kuitenkin taas, ettei makuasioista voida kuin tapella.

Pelatessa yksi miinus on, ettei pelin jaksojen välissä tulevia animaatioita voi ohittaa, mutta kyllä sen kestää. Alussa eräässä välianimaatiossa olin tukehtua nauruun, kun kenraalin puhuessa pystyinkin liikuttelemaan hahmoani, ja ammuin vahingossa kenraalin autuaimmille virtuaalimetsästysmaille. Tämä aiheutti jotain paheksuntaa tovereissa, ja seuraavaksi jouduinkin puolustautumaan omia vastaan. En onnistunut toistamaan tätä temppua seuraavalla kerralla.

Pelissä juoni selviää hiljalleen pelin edetessä, ja sinä voit itse vaikuttaa juonen lopputulokseen. Shogo jakautuu kahdenlaisiin tehtäviin: ihmishahmolla pelattaviin ja isolla Mech-tyylisellä teräsjättiläisellä (MCA, mobile combat armor eli "mecha") pelattaviin. Peli alkaa siitä, että sinun on ehdittävä lähdössä olevalle alukselle, ja matkaa tietenkin haittaavat vihollisen yksiköt. Peli liikkuu todella kauniisti. Liike on sulavaa high-detaileilla 640x480-tarkkuudella. 233 MHz:n PPC:llä ja Permedialla pelaaminen on ihana kokemus. En odottanut tällaisella kokoonpanolla näin upeaa pelattavuutta. Kokeilimme myös 800x600-tarkkuutta low-detaileilla, ja vieläkin peli pyöri pelattavasti. Tyydyimme kuitenkin 640x480-tilaan.

Joissakin vaiheissa pelin antamat ohjeet tuntuvat epäselviltä, mutta tämä pakottaa hieman miettimään tekojaan (ja muistuttaa tallentamaan). Joissakin tehtävissä saat avuksesi joukkuetovereita, mutta heistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikka vihollisen AI on tarpeeksi älykäs, ei tätä lahjaa ole suotu joukkuetovereille. He ryntäävät suoraan sinun tulilinjallesi ja itse ampuvat minne sattuvat. Joskus on vain helpompaa antaa heille heti niskalaukaus - varmistus. Pelatessa pitää olla varovainen, sillä jos lähdet hyökkäykseen aseet raikuen, olet vainaja alta aikayksikön. Loistava ominaisuus on pikatalletus. Voit pelin aikana tehdä nopean talletuksen, ja kun sinut taas teilataan, voit ladata pelin siitä mihin jäit.

Multiplayer Wizard helpottaa verkkopelin luomista tai sellaiseen osallistumista. Ensin kuitenkin pitää hankkia servereiden osoitteita, joita netistä tai GameTrackerilla, jonka löydät Aminetista (1,1 Mt). Aluksi serverit olivat vähän hakusessa, mutta kyllä niitä löytyi. Siellä otin erää PC-pelaajia vastaan, ja takkiin tuli rajusti. Peliin pitäisi saada hieman lisää vauhtia, ja 256 kbit yhteys tuntui minimiltä. Mieluummin pelaamme sitä kuitenkin toisiamme vastaan Amigoilla, molemmilla kun on kiinteä yhteys. Suositeltavia sivustoja Shogon ja nettipelien ystäville ovat mm. Shogo-MAD, Planet Shogo ja GameOHolic.


Tekijä: Monolith Productions (PC-versio)
Hyperion Entertainment
(Amiga-versio)
Julkaisija: Titan Computer
Edustaja: Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi
Hinta: 360 mk
Tiedostot: Myyntiversion 1. päivitys (Hyperion, 1,6 Mt)
Demoversio
(Aminet, 36 Mt)
Multiplayer-päivitys (demoversioon) (Aminet, 394 kt)
Launcher-päivitys (demo- ja myyntiversio) (Aminet, 34 kt)
GameTracker (etsii pelipalvelimia) (Aminet, 1,1 Mt)
Vaatii: Amiga OS 3.1 tai parempi, WarpOS, Blizzard PPC ja 3D-grafiikkakortti tai CyberstormPPC (suositus Warp3D-yhteensopiva 3D-grafiikkakortti), 64 Mt muistia (suositus 80 Mt), 500 Mt kiintolevytilaa
Testattu:

A3000, OS 3.5, CyberStormPPC/233, CyberVisionPPC, 128 Mt, Delfina Lite, UW-SCSI-kovalevyt ja 40x DVD-ROM. Verkkopeliä varten X-Surf ja 256 kbit/128 kbit kaapelimodeemi.

Yhteenveto: Jos sinulla on PPC ja Permedia tai jopa Voodoo3, niin mitä vielä odottelet. Puhelin kauniiseen käteen ja osta peli. Peli pyörii loistavasti ja on kaunista katseltavaa.

[ Pelit ] [ Sivukartta ]