Testit   Sivukartta
Haastattelussa AROSin keulamies
Janne Sirén <janne.siren@helsinki.fi>

AROS on mielenkiintoinen vuosien kehitystyön tulos. Lyhyt kokeilu vakuutti sen toimivuudesta AmigaOS 3.1:n tapaan, mutta sillä tuskin maailmaa valloitetaan. Spekulaation sijaan heitinkin kysymyksen AROSin tulevaisuudensuunnitelmista miehelle projektin takana, Aaron Digullalle. Lyhyt haastattelu on suomennettu vapaasti englanninkielisestä sähköpostihaastattelusta. Haastattelu tehtiin heinäkuussa 2002.

alkuun
Amiga Research OS
 
 
Saku: Kertoisitko meille hieman itsestäsi ja Amiga-historiastasi?

Aaron "Optimizer" Digulla: Öö... Olipa kerran pieni tietokone nimeltä Amiga... :-)

Okei, olen ohjelmistokehittäjä ja (viime aikoina) fanifiktion kirjoittaja (www.philmann-dark.de). Työskentelen Sowatec AG:lle eri puolilla Sveitsiä, missä minua kulloinkin tarvitaankaan.

Liityin Amiga-karavaaniin aika myöhään, vuonna 1989, jos muistan oikein. Ensimmäinen Amigani oli A500, johon lisäsin pian 20 megatavun kiintolevyn ja myöhemmin GVP A530+:n. Koska minulla ei koskaan ollut kovin paljon rahaa, lisälaitteet olivat aina harvassa. :-) Myöhemmin minulla oli A1200 ja Blizzard.

Juuri nyt minulla ei ole Amigaa, koska rehellisesti sanottuna ne ovat syvältä: liian kalliita, mahdottomia korjata ja tekniikka vanheni viisi vuotta sitten. Olen rakentanut itselleni uuden pienen PC:n, jossa on 1,5 gigatavua muistia (jota tarvitsen, harkitsen jo laajentamista kahteen tai neljään gigaan), 160 Gt kiintolevy ja kaikkea muuta tarpeellista (1x22"-näyttö, 1x20"-näyttö, skanneri, kirjoittava CD-asema jne.). Koska käytän Linuxia työskennellessäni, PC ei sukkaa (paljoa). Vain TV-kuvan tallentaminen ei sillä oikein toimi (eikös se toiminut Amigalla vuonna 1988? ;-).

Saku: Mitkä ovat välittömät tavoitteenne AROSille? Mitä tapahtuu parhaillaan?

Aaron: Välitön tavoite on saada lisää kehittäjiä liittymään tiimiin ja porttaamaan ohjelmiaan AROSille.

Tällä hetkellä olemme saaneet niin suuren osan Kickstartista kirjoitettua, että suuria osa ohjelmista toimii sellaisenaan, mutta koska meitä on vain muutama ja päivässä on vain niin paljon tunteja, paljonkaan koodia ei ole testattu AROSilla.

Seuraavat tavoitteemme:
  • Workbenchin kirjoittaminen.
  • Zunen valmistuminen (MUI-kloonimme). Tämän pitäisi auttaa tuomaan paljon ohjelmia AROSille.
  • Työskentelemme PDA-porttauksen parissa (Palm), jotta voitte ottaa AROSin mukaanne.
  • REXXin valmistuminen (meidän ARexx-versiomme perustuu Reginaan).
  • TCP/IP-pinon toteuttaminen.
  • Saada enemmän tavaraa toimimaan.

Ja koska ihmiset haluavat todennäköisesti tietää, johtuen kaikista huhuista: AROS sisältää koodia MorphOSista ja päinvastoin. Käytännössä MorphOS:n Intuition-toteutus perustuu työhömme, ja voimme käyttää heidän muutoksiaan AROSissa, jos haluamme.

Liikkeellä on ollut *huhuja*, että Amiga Inc. aikoo haastaa tai harkitsee haastavansa jonkun oikeuteen. Voin sanoa vain: en ole vielä kuullut kenestäkään, jonka Amiga Inc. olisi haastanut. Se ei tarkoita, etteivätkö he olisi tehneet niin, eikä se tarkoita etteivätkö he tekisi niin. Se tarkoittaa vain että AROS on edelleen samassa tilanteessa kuin aina ennenkin. Voin sanoa varmavasti vain että Amiga Inc. on kohdellut meitä korrektisti kaiken aikaa, enkä odota ongelmia tulevaisuudessa.

Jos kuulet muuta, etkä löydä sitä Amiga Inc.:n tai AROSin kotisivulta, se ei todennäköisesti ole totta. Tai kuten Tom Fasulo (tuttu I-hate-PC:stä) sanoi: "Älä usko kaikkea mitä luet tai kuulet. Ainakaan jos luet sen täältä."

Saku: Kuinka näet AROSin markkinoilla AmigaOS:n ja MorphOS:n seassa? Kilpaileeko se niiden kanssa? Entä tulevaisuudessa, minne näet AROSin suuntaavaan?

Aaron: AROS on *tutkimuskäyttöjärjestelmä*. Emme aio kilpailla kaupallisten tuotteiden kanssa, Amigan tai MorphOS:n. Joskus saattaa ilmestyä "AROS-distribuutio", mutta "saattaa" tarkoittaa todennäköisesti, ettemme estä ketään tekemästä sellaista sen sijaan että kokoaisimme sellaisen itse. Toivomme enemmän, että voimme keskittyä tekemään mielenkiintoista kehitystyötä uusien ideoiden ja ominaisuuksien parissa sen sijaan että kamppailisimme ohjelmistopaketin kokoamiseen liittyvien ongelmien parissa.

Joten meidän näkökulmastamme toivoisimme, että Amiga Inc., Hyperion, MorphOS tai kuka tahansa ottaisi työmme, tekisi sen pohjalta tuotteen ja myisi sitä puolestamme, sen sijaan että ryhtyisimme itse moiseen puuhaan. Se ei tarkoita, ettemmekö haluaisi tuottaa täydellistä tai käyttökelpoista käyttöjärjestelmää. Se tarkoittaa vain ettemme halua loppukäyttäjätestata sitä, paketoida sitä, toimittaa sitä, lähettää laskuja, jne. (vielä).

Saku: Osia AROSista on käytetty joissain molempien yllä mainittujen käyttöjärjestelmien inkarnaatioissa. Näetkö tällaisen kehitystyön AROSin tärkeimpänä käyttötarkoituksena, vai käytön itsenäisenä käyttöjärjestelmänä?

Aaron: Miksi rajoittua yhteen vaihtoehtoon, kun voit saada molemmat? Katsos, kuten Linux: Sillä on n kaupallista levityspakettia, mutta voit silti kopioida kaikki osaset itse ja rakentaa oman Linuxisi. Samoin AROSilla: Kaupalliset Amiga-yhtiöt voivat jatkaa työmme käyttämistä omien tuotteidensa parantamisessa (noh, ainakin toivon että se on mitä he aikovat tehdä - AROSin käyttäminen omien tuotteidensa huonontamiseen ei varmastikaan ole se mitä heillä on mielessä ;-).

Joten, aiomme pysytellä itsenäisinä ja vain integroimme ne osat, joita saamme näiltä tahoilta. AROS tulee aina olemaan saatavilla omillaan, mutta tulette myös löytämään (toivottavasti) osia työstämme tulevista Amiga-yhtiöiden tuotteista.

Saku: Rohkaisisitko ihmisiä kehittämään sovellusohjelmia tai pelejä AROSille, vai jollekin muulle AmigaOS-ympäristölle sen sijaan? Tarkoitan, AROSissa on joitakin ainutlaatuisia ominaisuuksia, ja sellaisia tulee varmasti lisää tulevaisuudessa?

Aaron: Ideamme on, että kehität AROSille ja sitten käytät olemassa olevia AROSin lähdekoodeja saadaksesi tuotteesi toimimaan myös AmigaOS:ssä, tai, vielä parempaa, taivutellaksesi Amiga Inc.:n liittämään nämä laajennetut ominaisuudet seuraavaan AmigaOS-versioon, jotta tämä välivaihe ei enää ole tarpeen.

Uusien ominaisuuksien tarkoituksena on tarjota moninaisuutta: Ihmiset voivat tutustua niihin ja katsoa mitä tarvitsevat. Niiden pitäisi auttaa edistämään AmigaOS:ää, "kenttätestaamaan" uusia ajatuksia.

Alun perin AROS perustettiin leikkikentäksi, jossa uusia ideoita voitaisiin toteuttaa ja ihmiset lopettaisivat kinastelun: "tarvitsemme tätä ja tätä käyttöjärjestelmässä" kun toiset sanovat "tuo ei toimi". AROSin kanssa he voivat todistaa pointtinsa ilman että tuhlaavat aikaansa turhissa keskusteluissa.

Saku: Käyttikö Haage & Partner todella osaa AROSista AmigaOS 3.9:ssä? Tiedätkö miksi?

Aaron:
Kyllä, colorwheel.gadget:ia ja gradientslider.gadget:ia. Pääsyy oli se, että meidän versiomme toimii 16- ja 24-bittisillä ruuduilla, jos muistan oikein.

Saku: Haluaisitko lähettää tervisiä suomalaisille Amiga-käyttäjille?

Aaron: No, vain pieni neuvo: Älkää vaipuko epätoivoon. Älkää tuhlatko voimianne itkien jonkun asian perään, vaan rakentakaa sen sijaan jotain itse. Kun olette tyytymättömiä johonkin ettekä tee mitään sen eteen, niin seuraavana päivänä olette vain entistä onnettomampia. Mutta jos teette jotain (vaikka se ei lopuksi toimisikaan), voitte silti olla ylpeitä siitä.

Testit   Sivun alkuun   Sivukartta