[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Boulder Dash 3D
Petteri Bamberg <piibii@hotmail.com>

Kaikki C64-veteraanit muistanevat Boulder Dashin, jossa pieni ukkeli kaivoi tunneleita ja keräsi timantteja samalla varoen erilaisia vihollisia ja niskaan putoilevia kiviä. Alkuperäinen Boulder Dash on tähän mennessä kerännyt kunnioitettavan määrän erilaisia jäljitelmiä koneelle kuin koneelle. Tuhansien ja taas tuhansien Boulder Dash -kloonien joukosta löytyy onneksi myös massasta erottuvia helmiä, kuten juuri Boulder Dash 3D.

Boulder Dash 3D:n kolmiulotteisuus näkyy jo heti alkudemossa, jossa esitellään pehmeästi liikkuvaa tekstuurimapattua vektorikaupunkia. Taustalla näkyy kaunis auringonlasku, ja jopa auringon "kameraan" tekemät läpikuultavat valonsäteet näkyvät. Kyseistä esitystä katsoo muutaman minuutin mielikseen, kunnes sitten tekee jo mieli kokeilla itse peliä. Mikäli malttoi katsoa alkudemon loppuun, on edessä valikko, josta pääsee galleriaan, pelaamaan tai elokuviin. Galleriassa ovat näytillä kaikki pelissä olevat objektit sekä selostukset niiden toiminnasta ja tarkoituksesta. Elokuvissa pääsee katsomaan kahden pelaajan valmiiksinauhoitettua kaksintaistelua eri kuvakulmista.

BD3D:n nykyaikainen pelaaja ei enää käytä jalkojaan liikkumiseen, vaan sen sijaan astuu sisään avaruusalusta muistuttavaan hökötykseen ja kaasuttelee timantteja etsimään. Timantteja löytyy joko sellaisenaan tai kivien sisään kätkeytyneenä. Timantin saa erotettua kivestä tipauttamalla sen reunan yli maahan, jolloin se hajoaa paljastaen timantin.

Pelialuetta kolutessa törmää erilaisiin esteisiin, jotka joko verottavat energiaa tai ovat muuten vain harmiksi. Tällaisia ovat esim. timantteja varastelevat ravut ja mehiläiset, plasmatykit, jotka ampuvat hehkuvia palleroita pelaajaa kohti, sekä piikkipallot. Pelialueella lojuu myös hyödyllisiä tavaroita, kuten väliaikainen suojakilpi, lentokyvyn antava rakettireppu sekä pommeja, joilla saa räjäytettyä kiviä (tai halutessaan myös vihollisia). Kun tarpeellinen määrä timantteja on kerätty, aukeaa tiettyyn paikkaan tasoa exit, johon itsensä tunkemalla teleporttautuu seuraavaan tasoon.

Boulder Dash 3D ei vaadi koneelta paljon. Jo muistikortillisella A1200:lla BD3D on melko nopea jopa täysruudulla pelattaessa. Ja ihmekös tuo, sillä peli käyttää Alien Breed 3D:stä tuttua 2x2-pikselikokoa. Onneksi pelin nopeus kompensoi grafiikan epätarkkuutta, eikä siihen pelattaessa tule kiinnittäneeksi huomiota. Pelin kokonaiseen versioon kuitenkin lupaillaan tarkempia näyttötiloja tehokkaammille koneille.

Tekijä: Szymon Ulatowski
Demoversio: Aminet (592 kt)
Vaatii: 68020+, AGA, 1,5 Mt muistia, Kickstart 3.0+
Testattu: Amiga 1200, 2 Mt Chip, 4 Mt Fast, 85 Mt kiintolevy
Grafiikka: 80%
Äänet: 87%
Pelattavuus: 84%
Kiinnostavuus: 77%
Yleisarvosana: 85%

[ Pelit ] [ Sivukartta ]