[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Space Rogue - erään pelin tarina
Esa Lyttinen <virgo@vip.fi>

Hamasta menneisyydestä ilmestyi korppu, joka sisälsi aikoinaan Jukka Tapanimäen MikroBitissä arvosteleman pelin. Silloin aikojen alussa kalustooni kuului vain 1 MHz:n tasolla hyrräävä megasuosittu multimediatykki, joka vaivoin pystyi ruudulle taikomaan 3D-piirinsä avulla fillatuja avaruustaisteluja ja niiden lisänä roolipelimäistä ulottuvuutta: juonittelua, kiristystä, hirviöitä, sekopäitä, rakastuneita robotteja ja kaikkea, mitä ihmismieli saattoi kuvitella löytävänsä loputtoman universumin syvyyksistä - kaikkea sitä, mikä tuntui puuttuvan Eliten täydellisyydestä.

Ainoa asia, joka esti pelaamasta kyseisen pelin lävitse sen ostamisen jälkeen, oli edellämainitun multimediakoneen mielettömän hidas lerppuasema - sitä sahattiin alituiseen, mikä rikkoi pahasti illuusion haaveiden universumista. Paketti levyineen pölyyntyi kaappien hyllyillä aikansa lukuunottamatta muutamia epätoivoisia yrityksiä upottaa sen koodiin päivitykset levyasema-ajureihin.

Ajat vierivät, ja takaraivossa pysyi muistikuva tästä unohtumattomasta paikasta jossain avaruuden äärissä. Tämä maaginen paikka avautui minulle vasta vuosien päästä kuultuani kaveriltani toisenlaisen moduulin pystyvän upottamaan kyntensä pelin sisuksiin ja päivittämään levyaseman 10x-nopeuteen. Onneksi kyseinen moduuli löytyi samasta paikasta kohtuullisen rahasumman vastikkeeksi.

Lopultakin pääsin pelaamaan ilman hermojaraastavia taukoja. Muutamien viikkojen jälkeen sain kaveriporukan avustuksella selvitettyä imperiumin salaisuudet, joiden turvin lopullinen läpimurto toiseen galaksiin oli saavutettu. Tämän pitkän session jälkeen kului monta viikkoa selvitellä, mitä oikeastaan oli tapahtunut. Kaverini kanssa vertailimme kokemuksiamme ja huomasimme, ettei tarina aina mennyt saman kaavan mukaisesti. Olin kuitenkin niin uupunut edellisestäkin, etten jaksanut aloittaa alusta.

Pelin arvostelussa oli maininta myös Amiga-version julkistamisesta joskus. Toistuvista yrityksistä huolimatta en kyseistä versiota koskaan löytänyt. Tietääkseni sitä ei muutamia harvoja erehdyksiä lukuunottamatta Suomeen eksynyt. Kuitenkin eräänä päivänä istuin korppu kädessäni, ja toive siitä, että se sisältäisi kyseisen pelin, oli toteutumassa. Jännityksestä nihkein käsin käynnistin koneeni. Bootti ei selvästikään onnistunut, koska A1200:n kiintolevy alkoi iloisesti rouskuttaa normaalia käynnistysrutiiniaan. Odottava tunnelma notkahti hieman: oliko disu aikansa elänyt?

Lopulta kiintolevyni hiljeni aukaistuaan WB:n. Levyke näkyi kuin näkyikin siellä: Space Rogue! Yes! Lopultakin todellista taistelua avaruuden herruudesta, nopeaa 3D-toimintaa... Kaikki tämä oli liian täydellistä ollakseen totta, ajattelin ja käynnistin pelin. Alkuintro toimi hienosti. Jatkoin innoissani itse peliin. Se toimi ja kaikki oli kuten ennenkin, paitsi että alukset liikkuivat paljon siistimmin. 060:n avustuksella pääsin aivan muihin ulottuvuuksiin kuin vanhalla koneellani. Tästä alkaa seikkailu...

Mutta miten sitten kävikään? Ilo muuttui hersyväksi nauruksi astuessani ensimmäistä kertaa avaruusaseman liukuovista sisään. Mr. Avaruusmies oli ajan saatossa ilmeisesti unohtanut rakettireppunsa päälle, koska äijä kiisi aseman käytävää älytöntä kyytiä. Oli miltei mahdotonta saada kontrollia niin nopeaan liikkumiseen. Toinen samanlainen ongelma ilmeni heti perään kohdattuani avaruudessa vihamielisen rosvoporukan, joka listi kokelaan seisaalleen triplahyperturboaseillaan - sarjatulen nopeus oli sitä luokkaa, ettei pelaajalla ollut vähäisintäkään mahdollisuutta vastustajansa kanssa. Taistelusta hengissä selviäminen oli mahdotonta.

Tästä seurasi selkeästi pelikoneen vaihto tuttuun ja turvalliseen CDTV:hen, jonka 7 MHz:n "nopeus" taatusti laskisi pelaajan vaatimustasoa rankasti alaspäin - ja näin kävi. Totuuden nimissä pitää kyllä mainita, etti nopeus enää päätä huimannut - oikeastaan jopa alkuperäinen (se megahertsinen) kone yltää nopeampaan 3D-osuuteen. Samaan, jopa hitaampaan, pystyy A1200-normaalikokoonpanolla. Luultavasti peli on koodattu Amigan omalla Basic-ohjelmalla (joka on tunnettu ominaisuuksistaan kuten sen valmistajakin). Nopeammilla koneilla kun säätää cachet ym. oikein kohdalleen, pystyy pelistä nauttimaan täysin siemauksin. Ja jos joku elättelee toiveita multiuser-verkkopelin tekemisestä, niin tässäpä olisi oiva idea.

[ Pelit ] [ Sivukartta ]