[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Payback
Teemu Kärkkäinen <wizor@luo.to>
Kuvat (luvalla): Apex Designs

Kriminaalina on hyvä olla! Vai onko? Sitä pääsee kokeilemaan varsin hyvin Amigalle juuri ilmestyneessä pelissä, jossa on tarkoitus tehdä alamaailmalle tehtäviä, kerätä pisteitä ja muuten vain tehdä "jutskia", joita vain harva oikeasti tulee kokeilleeksi oikeassa elämässä. Mikään ohjenuora tämä peli ei ole elämälle, mutta hauska (ja vielä hauskempi kavereita vastaan) ja addiktiivinen peli ennen kaikkea!

James Danielsin (Apex Design) suunnittelema ja ohjelmoima peli on verrattavissa Grand Theft Auto -peliin Playstation/PC-koneilla. Sen vähän perusteella mitä olen GTA:ta pelannut, niin Payback vie saaliin kotiin kirkkaasti. Pelin minivaatimukset ovat väh 68020, AGA tai grafiikkakortti, 16 Mt muistia, CD-ROM-asema. Suositeltavaa tosin olisi omistaa vähintään 040 ja yli 16 Mt muistia. PPC-tuki on luvassa, jos peli myy hyvin. Pelin vaatimukset eivät siis ole mitään tekosyitä jättää peli ostamatta, ellei nyt sitten ole ihan mopo Amiga alla. ;) Paybackin grafiikkakorttituki on myös loistava. Peli tukee resoluutioita aina 1280x1024:ään asti, mutta tuota ei ehkä ihan pian päästä käyttämään nyky-Amigoilla. Omalla 060/Voodoo3-yhdistelmällä on 512x384 optimaalisin käyttää.

Peli siis tulee yhdellä CD:llä, jonka sisällöstä leijonanosan syö viidentoista kappaleen soundtrack. Tyyli on lähinnä rap/popmusiikkia, ja on sinne pari ihan kuunneltavaa kappalettakin eksynyt mukaan. Peli itse vie n. 40 Mt tilaa alkuintro mukaanlukien. Intro ei juurikaan ahaa-elämyksiä nostata, ja kerran sen katsottuaan sen yleensä skippaa seuraavilla kerroilla peliä käynnistäessään. Alkuintroa (n. 25 Mt) ei ole pakko asentaa kovalevylle pelin mukana, jos on tilasta puutetta. Pelin ohjeet ovat CD-kotelon sisällä olevassa vihkossa, ja pelin mukana tulevan karttaeditorin ohjeet ovat omassa hakemistossaan pelin asennuksen jälkeen. Karttaeditorilla voi suunnitella oman kaupungin, jota voi vain käyttää pelattaessa kavereita vastaan (max. 4 pelaajaa) jaetulla kuvaruudulla.

Entäs peli itse? Payback on ylhäältä päin kuvattu eikä kuvakulmaa voi muuttaa. Kuvakulman etäisyys maahan tosin vaihtelee riippuen siitä miten nopeasti autolla ajaa, joten se helpottaa ohjausta huomattavasti. Peli on kokonaan tekstuurimapattu ja engine sisältää muutenkin paljon kivoja efektejä, jotka eivät juuri hidasta peliä ollenkaan, paitsi kun monta autoa saa räjäytettyä kerralla. Peliä voi ohjata CD32- ja Playstation-ohjaimilla tai näppäimistöllä. Playstation-ohjain vaatii adapterin, jota Suomessa myy Gentle Eye. CD32-padilla pelaaminen on itsestäni helpointa, ja se toimiikin erittäin hyvin.

Peli on tehtäväpohjainen, eli kaupungilla voi vastata puhelimiin ja niistä saa aina tehtävän, jonka suorittamalla saa pisteitä. Jokaisella tasolla on oma pistemääränsä, jonka saavutettuaan pääsee seuraavalle tasolle. Lähes kaikesta laittomasta saa myös pisteitä, joten tason pisteet voi myös kerätä aloittamalla pienimuotoisen sodan yhteiskuntaa ja auktoriteetteja vastaan. Aseita pelissä on ainakin seitsemän erilaista, ja kaikilla pelistä löytyvillä kulkuneuvoilla voi myös ajaa. Jokaisella kulkuneuvolla on erilaiset ajo-ominaisuudet ja fysiikka. Tankki onkin oma suosikkini!

Tähän mennessä Paybackiin on myös ilmestynyt jo kaksi päivitystä, jotka korjaavat lähinnä kosmeettisia virheitä ja muutaman buginkin. Myös uusia ominaisuuksia on lisätty. Päivitykset löytyvät Paybackin kotisivuilta.


Tekijä ja julkaisija: Apex Designs
Edustaja: Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi
Hinta: 320 mk
Tiedostot: Demo (3 Mt), Päivitys (1 Mt)
Vaatii: 6820, 16 Mt RAM, CD-ROM, AGA
Suositus: 68040/25 MHz tai nopeampi, 16 Mt RAM, 6x CD-ROM, kiintolevy, AGA tai grafiikkakortti
Testattu: A1200T, 68060/64 MHz, 48 Mt Fast, SCSIKIT-IV, Mediator PCI, Voodoo3 3000, P96, 17" LG Flatron
Grafiikka: 80%
Audio: 85%
Pelattavuus: 95%
Yleisarvosana: 90%

[ Pelit ] [ Sivukartta ]