[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Esikatsauksessa Shogo: Mobile Armor Division
Janne Sirén <siren@mikrobitti.fi>
Ruutukaappaukset ja testaus: Sami Ylönen

Paria päivää ennen lehden julkaisua Hyperion Entertainment julkaisi kauan odotetun pelattavan demon Amigalle porttaamastaan Monolithin Shogo: Mobile Armor Division -pelistä. Kyseessä on Amigan kehittyneimmäksi kehuttu 3D-räiskintä Quaken tyyliin. Siirsimme vuoria ehtiäksemme (tai ainakin pelin 36-megaisen paketin) ja nipin napin kerkesimmekin pistää demon lyhyelle koetukselle...

Shogolla on Hyperionin viime vuonna julkaiseman Heretic II:n tapaan kovat vaatimukset laitteistolta ja ohjelmistolta: AmigaOS 3.0 tai uudempi, PowerPC-suoritin ja WarpUp (mielellään versio 5), grafiikkakortti (AGAa ei tueta), 64 megatavua muistia josta ainakin 50-55 Mt vapaana sekä Warp3D 4.0 (julkaistiin demon kanssa samaan aikaan, 980 kt) 3D-kiihdytystä varten. Lisäksi peli tukee AHIa ääniä varten, joskin Paulakin toimii. Laitteistopohjainen 3D-kiihdytys ei ole pakollinen, mutta sitä suositellaan erityisesti PPC 603e:n omistajille.

Testilaitteistomme oli Amiga 4000 höystettynä CyberStormPPC 604e/200 MHz & 68060/60 MHz -kiihdytinkortilla, 128 megatavulla muistia sekä CyberVisionPPC:llä. Mittava demopaketti lähti toimimaan ongelmitta purkamisen ja Warp3D 4.0:n asentamisen jälkeen - aluksi valittiin vain näyttötila, AHI-unit ja klikattiin Start. Pelin optimointiin käytetty aika ei ole mennyt hukkaan, sillä se pyörii nopeammin kuin Heretic II. Kovat muistivaatimukset tosin tulivat vastaan pientä moniajoa harrastettaessa, kun WarpOS ilmoitti tylysti "No ZBuffer: Memory Shortage" ja hyytyi siihen.

Pelasimme demoa resoluutiossa 640x480 16-bittisillä väreillä. Nopeus oli näppärää, joskin hidastumista ilmeni, kun vihulaisia ilmestyi runsaasti - tahmaus antoi ikävästi vihjeitä nurkan takana odottavasta örkkilaumasta (tai tarkemmin mechi- tai tankkilaumasta). Pelillisesti Shogo vaikuttaa demon perusteella hieman Quaken aivotonta räiskintää syvällisemmältä, mistä kielivät demossakin vierailevat tehtävää selostava eukko ja kesken peliä ruudun yläkulmassa vilahtelevat tukijoukkojen kommentit.

Itse peliä sopii odotella kauppoihin seuraavan Sakun julkaisuun mennessä. Demo löytyy Aminetista, esimerkiksi ftp://de.aminet.net/pub/aminet/biz/titan/ShogoDemo.lha (36 Mt). Suomessa Amiga-pelejä kannattaa tiedustella Gentle Eye Ky:stä, www.ge.vip.fi, puh. (03) 363 0048.

[ Pelit ] [ Sivukartta ]